IMG_9179 kopie

December 13, 2012

een oud chinees, vlaams, turks gezegde: vlak voor het hart ontvlamt zweeft er stof in het hoofd.

 

X: Dag, ik ben hem!

Y: Ik had haar kunnen zijn.

X: Waar ben je dan?

Y: Wanneer? Toen je de eerste keer ‘dag’ zei?

X: Ik word altijd hier geboren.

Y: Dat kan niet! Ik zou je opeten binnen 5 minuten.

X: Ik zal jou iets vertellen dan!

Maar sommige woorden van mijn zinnen zijn er eigenlijk niet!

Wat betekenen deze zinnen voor jou als je in taal woorden niet kan horen?

Wat blijft er over? Een leven in het omhulsel van een lichaam.

Y: Zo als een boom!

X: Een boom met een gat erin. Misschien is het daarom dat kunst zoals kruiden in dezelfde pot verschillende functies krijgt. Een taal van kruiden. Een beetje tomaten, ajuin, paprika, eieren, zout, peper… Mijn taal. Jouw taal.

Zoals die woorden die niet uitgesproken zijn door mij en niet gehoord worden door jou. Een leven leven met een gat in onze geest.

Y: Transparant, eerlijk, herkenbaar, universeel, tijdloos, beeldend, hedendaags.

X: Dat is genoeg, 5 minuten zijn voorbij. Je kon me niet opeten!

Y: Maar ik ken jou niet goed genoeg.

X: Maar je kent toch het blauw, en het geel en het groen en het rood!

Y: En de cirkels, driehoeken en vierkanten. En heel het landschap van de mieren. En alle kabels van de netwerken. En het begin van het verhaal en het einde. Maar niet goed genoeg de anatomie van jou gat!

X: Het is maar een gat!

Y: Nu komt er stof in mijn hoofd.

Meryem Bayram en Mesut Arslan

25 February 2009 to 21 March 2009

 

Meryem Bayram, Mesut Arslan en Eric Raeves vormen theaterOnderhetvel. Zij deden eerder onderzoek naar de rol van de acteur, van de regisseur en naar de acteur als bewegend lichaam. Bayram en Arslan focussen bij Lokaal 01 op de scenografie, op het beeld. Zij zoeken naar een omschrijving van scenografie voor hun theatermaken, doen analyse van wat scenografie bepaalt. Wat is de verhouding lichaam/object/ruimte? Hoe vertaal je dat naar kleine installaties, maquettes, gesprekken…vanuit verschillende invalshoeken: het lichaam, de materie, het object, het licht, het geluid, de ruimte. Hoe kunnen acteurs betrokken zijn bij scenografische keuzes? Hoe kunnen zij hun spel laten inspireren?

 
© Robin Vanbesien

Tags: